Balatonakali 2010

Újra itt a nyár, gyönyörű az idő, a Balatonban elszaporodtak a hangyák, ennél tökéletesebb körülmények nem is kellenek ahhoz, hogy eltöltsünk 3 gyönyörű napot néhány elme- és kaszniroggyant Skodás között.

Csütörtökön Kesével elugrottunk Tecsóba, megvettük az alapvető élelmiszereket: sör, ásványvíz, sör. Az már egészen mellékes, hogy normális szúnyogriasztót nem lehet kapni, de kutyakajából 19 féle van. Nem baj, végül lett az is, hamar este lett, majd reggel fél 7, amikor Kese megérkezett... volna, ha nem 3/4 8-kor érkezett volna meg. Megértem, ki kellett takarítania az autót, matt műszerfallal nem lehet csajozni. Pesten találkoztunk BG-vel, Zsoltival és Bacsiékkal, majd elindultunk a magyar tengerhez vezető hosszú úton. Nem siettünk, időnk volt bőven, nyugodt 80-90-es utazóval battyogtunk végig a lankás lankákon (lanka = fiatalkorú helyi hálózat) mígnem Kese gondolt egyet, hogy ugyan ki kéne már égetni a gyertyákat, meg kéne hajtani a gépet úgy 150-ig, nem sok az esélye, hogy pont azon a fél kilométeres szakaszon állnak a fényképész bácsik. De pont azon a fél kilométeres szakaszon álltak. Ha készült fotó, érdekes lesz, mert éppen erre a nagyon szolid, kedves, nyugodt muzsikára végeztünk végtelenített táncmozdulatokat, véletlenül sem vicsorogva.




Majd kirakjuk a falra. Dél körül már lent is voltunk, köszöngettünk mindenkinek, aztán egy jó hideg sör társaságában ledőltünk a fűbe. Nyugalmunkat csak egy biciklis kisgyerek zavarta meg, aki olyan elemi erővel fejelte le az egyik táblát, hogy nagyobbat szólt, mint a debreceni nagytemplom harangja. Szerencsére a kicsinek semmi baja nem lett, Zsolti pedig feltalálta a Nekimenni Tilos táblát.

Bacsi eközben ádáz küzdelmet vívott a Lada pumpával, majd a Büki Tomiéktól kölcsönkapott ipari hurkatöltővel élte ki matracpumpálási perverzóiját.


Már emelkedik a sátor

A nagy munkában úgy megéhezett, hogy megkívánt egy doboz sóletet, amelyet az erre a célra kifejlesztett benzines rezsón hevített ehető hőmérsékletűre.


Mire jó a négyleömlő...

A konzerv nem azért ilyen homályos a képen, mert ennyire szar a telefonom, hanem azért, mert járó motornál forgott a blokkon. Besírtunk.

Közben konstans alkotóelemmé vált a sör a kezünkben, majd lassan ránk esteledett. Éppen az éjszakai fürdőzés szenvedélyének hódoltunk, amikor megjelent egy 14 éves lánycsapat egy 12 éves alfahímmel és egy vezérmilffel felszerelkezve. Kérdezték a partról, hogy hány évesek vagyunk, mire mi teljesen őszintén 64 és 72 közötti válaszokat adtunk nekik. Ezen az alfahím úgy kiakadt, hogy fejest ugrott a vízbe, de gyorsan rájött, hogy ettől vizes lesz, úgyhogy el is hagyta a területünket villámgyorsan, koherens energiákat rászabadítva a feltörekvő sakkválogatott nemzeti közgyűlésén megjelenő három vödör kék radiátorra.

Rozs Feriék életmentő gulyása után (nagyon finom volt, köszönjük!) 1 óra körül ledőltünk, a többiek aludtak, én pedig csendben hallgattam a szúnyogok vuvuzeláját. Hajlani fél 5 körül már egészen brutális volt a helyzet, szavakba nem önthető, mivel a szavak nem vödör. Aki látta Alfred Hitchcock Madarak c. méltán híres alkotását, az el tudja képzelni a látványt, csak itt csőrrel ellátott élőlények helyett szúnyogok gomolyogtak felhőkbe tömörülve, félelmetes hangorkánt generálva. 5 órára elcsendesedett a környék, így elaludtam, majd Kesére és a Dübörög a Házra ébredtem 6-kor.



Bár jelen esetben nem a ház dübörgött, hanem a fehér Skoda mellettem, de a lényegen nem változtat: tökéletesen sikerült kipihennem magam.

A kötelező fél liter kakaó elfogyasztása közben új dekorációs elemeket fedeztünk fel Zsolti autóján.

Nonfiguratív dekor

Hallottam én éjszaka, hogy valami csörömpöl, de azért ez mégiscsak durva. Valószínűleg az utolsó életben maradt turulmadár röttyinthette oda aktuális hangulatának megfelelő műalkotását.

Nem volt mit tenni, kis csapatunk elindult autómosót keresni, mert a trágya már rendesen marta a festéket. Nem is turul volt ez, inkább a Szent Kromofágmadár személyesen. A víz és az autósampon hatására először habzott az idegen anyag, majd a motorháztetőt átütve göröngyös maradukká változott, és elrohant.

Nem lennék a kefe helyében

Eközben Kese és BG megjárta a helyi Tecsót, majd visszatértünk a kempingbe. Nem sokkal később elindultunk felvonulni, ahol megint rájöhettünk, hogy melyik országban élünk. A külföldiek mosolyogtak, integettek, a magyarok meg vagy pofán röhögtek minket, vagy csak szimplán ergya nézést erőltetve kívántak minket a pokol legmélyebb bugyraiba. Ez van, ezt kell szeretni.





Felvonulás után kis séta a kempingben, Büki Tomi frissen vásárolt kilósát már régebben kinéztem magamnak. A kérdésre, miszerint elvinne-e egy körre, természetesen igen volt a válasz, csak előbb el kellett távolítani a szélvédőről Kisvakondot, nehogy véletlenül megadja magát a nagy hajtásban. A próbakörből három dolgot vontam le:

1. A 100-as Skoda nem is annyira lusta, mint gondoltam. Kis kerékkel meglepően fürgén szedi a lábát még a gyári motorral is.
2. A 100-as Skoda tényleg rohadt jól fordul, nem csak urban legend.
3. Kell. Nekem. Egy. 100-as. Skoda.

Kéne

Nagyapámnak is volt egy, tulajdonképpen abban az autóban nőttem fel, majd erről is írok, ha egyszer lesz időm... Szóval előjöttek a régi emlékek, megcsapott a tipikus 100-as illat, mert ez nem szag, ez ILLAT, előttem a majdnem függőleges szélvédő, hátul ordít a motor, süvít a hűtő, váhhhhh...

Kora este Danaskull is beesett egy fél 120-assal, a forgamiban a Skoda 60L típusjelzés állt. Rat style rulz, köténylemez meg azmiaz.


Rohadjak meg, nekem bejön.

Megvizsgáltuk, hogy miért nézett ki Casper a csomagtértetőn, aztán újra előkerült a sör, majd kicsit később Bacsi fenyőfapálinkája is. Innentől felgyorsultak az események, a szúnyogok pedig újra előbukkantak. Így nézett ki például a wc:


Kicsit közelebbről nézve pedig így:

Ennyi gnút egy csempén én még nem láttam

Ami ezek után történt, az mára már történelem. Volt minden az M63-tól a néniig, a tükörben lévő női keblektől az injektorig. Másnap reggeli arcszerkezetünkkel nyugodtan pályázhattunk volna az év Kiszel Tündéje címre, de szerencsére nem volt nálunk egy gramm Donatellácska sem. Kakaóért viszont el kellett menni, úgyhogy Dani kocsijával elgurultunk a közeli kisboltig. Szegény autó nem is sejtette, hogy ez az utolsó útja a végzet előtt, Kese ugyanis kitalálta, hogyakkormostőfélóraalatt összedob egy Wéreb karbit, amitől nagyon fog menni az autó, meg nagyon nem fog enni semennyit, de előbb még Mazsi elvitt minket egy körre a "kisegyöttel". Jól megy az az autó, na.

Kese épp önfeláldoz, és levegőcsavart ás elő

Ez volt 10 körül, majd Kese, Dani és Zsolti nekiestek a karbinak. 4 után nem sokkal már be is röffent a gép, persze az igazsághoz hozzátartozik, hogy a lelkes kis csapat ez idő alatt kicserélte a gyújtást is, a főtengelyről és a szelepekről nem is beszélve. Mi közben BG-vel ettünk dupla hamburgert 550-ért, meg láttunk egy kisgyereket, aki olyan szinten telerotyogtatta a pelenkát, hogy olyat még ember nem látott. És még volt benne... Jaaaa, BG pedig felfedezte Babi nénit. Csőőő!

Miután az összes gépjármű újra járóképessé avanzsálódott, búskomoran elindultunk hazafelé. Igazából innentől semmi érdekes dolog nem történt, csak álltunk a dugóban pár órát, meg Zsolti kezdte el rángatni a kéziféket a sünök orra előtt a Camponában. Mivel nem csuktak le minket, ezért gyorsan be is zárta a kulcsot a kocsiba, hogy aztán feltűnésmentesen kelljen feltörni a mozgó zöld objektumot a rendőrbácsik szeme láttára. Ezek után Zsolti megkérdezte, hogy megyünk-e be szarni. Nem mentünk beszarni.

Este 10 körül értünk haza, szép volt, jó volt, jövőre is megyünk, de akkor azért rá fogjuk borítani a kempinges vadőrre a biciklijét, mert arra volt esze, hogy végig razziázzon, de arra nem, hogy véletlenül a megbeszélt árfolyamon legyünk elszállásolva indokolatlan hirtelenséggel.

Kázmérról meg majdténylegírokmár, de mire összegyűlik annyi történés, hogy legyen értelme postolni, addigra elfelejtem a felét.

Gellért egyébként vett egy Vectrát.

Laci bácsi összejött Babi nénivel, Jolán pedig felkapta a vizet, mert megtudta, hogy Jose Armando terhes. Kloáka néni kétszer is végigsöpört az utcán, mire megtalálta a híres-nevezetes Kömburukszi Ambahurt, Esmeralda pedig újra látja a fától az erdőt, pedig a pszichológusa megtiltotta neki, hogy élő emberhúst egyen vacsorára nátriumszósszal.


Autóvásárlás 2010-ben - a nagy magyar valóság

Tudom, jó régen nem írtam már, még lógok egy Kázméros poszttal, de remélhetőleg hétvégén újra láthatom, és tudok majd igazán aktuális információkkal is szolgálni arról, hogy a réti málnapók mekkora hálót szőtt már az első szélvédő és a hátsó lökhárító közötti illesztési hézagba.
Addig is egy kis offtopic. Van egy bogaras (mindenképpen az, de Bogara is van) jóbarátom, aki szeretne már egy másik autót venni, és ehhez igénybe vette az én segítségemet, többszáz éves szakmai tapasztalatomat is. A Bogit is együtt vettük anno, 300-ért nagyon jó vételnek számított már akkor is, ráadásul az elmúlt 3 évben apróbb hibáktól eltekintve tökéletesen üzemelt a szárnyas gépegység. Mostanra azonban kinövődött (de szép ez a magyar nyelv) az autó, kéne mellé (semmiképpen sem helyette) valami igásló, ami bírja a gyűrődést, és nem mutat rajta olyan szarul a tetőcsomagtartó és az utánfutó, mint Ferdinand Porsche leghíresebb formáján.

Az elvárások eleinte a következők voltak: '96 utáni, rohadásmentes, megbízható, alacsony fenntartású, relatíve erős, üthető-vágható, vonóhorgos autó 200-250e ft környékén. Első blikkre javasoltam egy pickupot, de az nem volt jó, mert négyen nem férnek el benne. Kisbusz túl nagy, Suzuki túl kicsi. Opel Astra túl Opel Astra, meg azok már a végüket járják mind ebben az árkategóriában. Nyilvánvaló volt, hogy ennyiért hibátlan autót nem osztogatnak, nem is ez volt az elsődleges cél. A Gellért által első körben kinézett autó egy '96-os 1.6-os Escort volt, törésmentes, ennilehetróla, jajdezsír, garázsban tartott, 80.000 km-t futott, szokásosszövegetismerjük.

A kép sajnos csak illusztráció

Már a kertkapuból láttam, hogy rommá volt törve a kocsi eleje. Közelebb érve a jobb oldala is, de elég szépen megoldották, végighúzták a gittet a küszöbön át a hátsó sárvédő maradványáig, mer' ugye az ápol és eltakar. A tulajdonos arra a kérdésre, hogy mióta van nála az autó, először 3 hónapot, majd 1 hetet mondott. Jaaa, meg volt még nála néhány autó. Igen, a telephelyen. Egyébként én még nem láttam olyan 80.000 km-t futott autót, amiben elporladt volna a kormány, és az ülés helyén valami vályú tátongott volna. A váltó mint egy vödör takony, a csomagtartó szellőzését gnúsegg nagyságú lyukak biztosították. A gyertyakábelek összeszigszalagozva, a kipufogó megmaradt darabján büszkén díszelgett a TIGÁZ felirat. Na, akkor indítsuk be. Első körben közöltem, hogy elnézést a zavarásért, rossz helyen járunk, mi egy 1.6-os benzines autóért jöttünk, nem egy dízelért. Jáááááááááj dicsák, minden Fordnák iiilyen hángjá ván, ez üzemszerű! Ja, minden Fordnak ilyen hangja van, aminek nincs leömlője, hogy legalább kicsit is rejtegesse a csapágyhangot. 8 szelepes volt egyébként a drágám, még jó, hogy csak 8 szelepet kellett volna cserélni rajta. Próbakörre el se vittük, nem ért annyit az egész.

A következő jelenség szintén egy Escort volt, vagyis lett volna, ha a tulaj nem ugatja le a fejünket, hogy mit képzelünk mi, hogy felmegyünk Gödöllőről a halálfa szára autót nézni, és még késünk is. Őt ezek után már meg sem néztük, már öltem embert aznap, elég volt az.

Pár nappal később Gellért ismét megbombázott néhány linkkel, ezúttal javaslatomra volt benne pár Nexia is. Az egyik egész kulturáltan nézett ki, a bal első ajtón például fele annyi horpadás volt csak, mint az összes többin. Nembajaz, munkásautónakjóaz, nézzükmeg. Persze kereskedő, nem baj, kemények vagyunk, mint az eszkimószar, nem riadunk vissza semmitől.

A kép még mindig csak illusztráció

A "kereskedésben" szépen sorjában álltak a roncsok, először azt hittem, egy bontóban járunk. A kinézett Nexiának nyugodt szívvel adtam volna át a bontási papírt, igazából körbe sem néztük. Két autószerű autó volt bent összesen, egy '92-es Escort és egy '86-os Civic. Az Escortnak ugyan úgy rohadt a hátulja, mintha kötelező lenne, de legalább nagyjából egyben volt, és nem a gitt tartotta össze. Kerekek leeresztve, lámpák bepárásodva, ahogy kell. Na akkor kérjük el a kulcsot, nézzük meg...
Ööööö, hát a kulcs valami oknál fogva nagyon hasonlított egy csavarhúzóra, a biztosítéktábla sem volt túl bizalomgerjesztő, mint ahogy a műszerfal alól kilógó vezetékek sem. Nem mondom, hogy lopott volt az autó, mert ádehogy, csak furcsa volt egy kicsit a látvány. A motorháztető nem nyílt, viszont a motornak egészen egészséges hangja volt, már amennyit hallottunk belőle a leszakadt kipufogó mellett. Valamiért nem hoztuk el. Jaaa, a Civic frissen volt lakatolva, vagyis fel volt pontozva a küszöb helyére 3 négyzetméter kazánlemez.

Ekkorra már Gellértben is realizálódott, hogy nem lesz egyszerű ez az autóvásárlás. Végre elkezdte nézegetni a régebbi évjáratokat is, de '92 alá semmiképp nem akart menni, mert ugye tudjuk, hogy a régi autó MINDIG rossz autó (az urban legend meg olyan kis trendyke)...

A mai napi kiszemelt szintén Orion volt (valaki magyarázza már meg nekem ezt a Ford-fétist egy Trabant, egy Uno és egy Bogár után), '92-es, 1.4-es, rohadásmentes, cukormentes.

Nem, ez sem a valóság

Rohadás tényleg nem volt rajta, meg egyenesen futó illesztési hézagok sem. Ezt leszámítva kaszniügyileg még egészen egyben volt, az eddig megnézettek közül ez tűnt a legjobbnak. Az órában 89.000 km, bár ezt nem igazán támasztotta alá, hogy amikor levettem a kormányvédőt, a kezemben maradt a fél kormány is. A motornak viszonylag motor hangja volt, a kipufogó új, a lengéscsillapítók is csillapítottak valamit, legalább elől, ha már hátul nem is. A tulaj egyébként nagyon kedves volt, már majdnem 3 hete nála volt az autó, de az együtt töltött 30 km során még soha semmilyen problémája nem volt vele. Biztató...

Úgy éreztem, ez az első autó, ami megérdemli, hogy kipróbáljuk. Szúrom az egyest, kuplung lassan fel, lefulladok. Na nemár, ennyire elfelejtettem vezetni? Motor újraindít, nagygáz, kuplung fel, vö-hö-hö-höööö-hööööööööööööööööö, már 20-al robogunk, höööööööööööööööööööööööö, már 30, kettes, vihihiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii. Aham. Két dolog rögtön kiderült számomra. Az egyik az, hogy ebben a szerencsétlen dögben annyi erő is alig van, hogy megmozdítsa magát. Konkrétan a kilógó beleit húzta maga után. Valószínűleg a váltóolajat is húzhatta maga után sokáig, mert az nem volt benne, legalábbis a váltó vonyítása és a difi recsegése erősen erre utaló magatartást tanúsított. A kormányközép valahol Mohácsnál elveszett, a kormány elengedésére intenzív jobbra kanyarodással, majd árokba zuhanásra való felettébb erős hajlammal válaszolt az autó. Gondoltam, elég is volt a próbakörből, itt megállok, mielőtt megölök valakit. A megállás kivitelezésében viszont hátráltatott a fékek hiánya, konkrétan mintha a pedállal közvetlenül a kerékagyat simogattam volna.

Mielőtt elköszöntünk volna, megkérdeztem a tulajt, hogy ugyan nem tűnt-e fel neki, hogy egy életveszélyes szart árul, de erre csak szomorúan rázta a fejét.

Jó dolog a mobilnet, két sarokkal arrébb fel is pattantunk a hasznaltauto.hu-ra. '92 utáni, vonóhorgos, bármilyen állapotú, bármilyen felszereltségű bármit kerestünk 190-220 ezer között. A kezdeti 250-ből azért lett 220, hogy az olyan apróbb hibákat, mint pl. a nem létező padlólemez, vagy a tető hiánya, Gellért instant módon tudja orvosolni egy héten belül. A ránézésre is botrányszarok után már csak egy Vectra árválkodott a keresőben, 2 literes, matt piros, lakatolt állapotban. A hirdetésben külön ki volt emelve, hogy jó a futómű, jó a váltó, jó a kaszni, jó a fék. Tapasztalataim alapján arra jutottam, hogy amit nem emelt így ki, az mind szar lehet. Gyors telefon, ráér, jajdejó, Tesco parkoló fél óra múlva.

Ilyen lehetett új korában

A fél óra gyorsan eltelt, láttunk néhány vezérmilfet és guruló hűtőszekrénynek álcázott Wagyonőr +-t, majd feltűnt a távoli horizonton a Vectra. Motorháztető félig nyitva, eleje rommá törve, jól indul. Gellért már körbe sem akarta járni, én azért adtam neki egy esélyt, lévén 200 volt az irányár, ha csak ennyi a baja, 170-et simán megér. A "tulajról" szintén kiderült, hogy kereskedő (ki gondolta volna), viszont meglepően korrekt, és meglepően 170 kilós volt. Nem tagadta, hogy törve volt az orra (a kocsinak is), megmutogatta a lakatolt helyeket, a motort, a kocsi belsejét, elmesélte, hogy most cserélt hengerfejtömítést, termosztátot és vízpumpát, mert állandóan forralta a vizet, azóta hibátlan. A hőgomba ki van kötve, de a ventillátor vezetékét egy elegáns mozdulattal az akksihoz érintve már meg is van oldva a hűtés. Kaszniügyileg a törést leszámítva tényleg egyben volt, a lakatolás is igényes munkának tűnt, gitt szinte alig volt az autón. Padlólemezről enni lehet, km órában reálisnak tűnő 371.000 km, de mondta, hogy ez már a második motor a kocsiban. Nofene, végre egy autó a sok szar után?

Elindulás előtt még megjegyezte, hogy a bal első kerék lassúdefektes, azért húz balra az autó, de ha felfújjuk egy kútnál, megbizonyosodhatunk róla, hogy nem a futómű szar. Először Gellért vezetett, a hátsó ülésről három dolgot szűrtem le azonnal:
1. az autó tényleg egyben van, nem zörög, nem nyekereg, nem böfög benne semmi
2. vagy a kuplung dobál, vagy a motortartó bakok vannak meghalva, de váltások után mindig berángat valami egy kicsit
3. a motor egész jó erőben van, nyomatékból is szépen megindult a gép.

Már éppen álltunk volna be egy benzinkúthoz kereket fújni, amikor a motorból felcsapott a 424-es gőzmozdony szelleme. Vízhőfokmérő persze kikötve, motor forr. Ezaz. Amíg emberünk feltöltötte a rendszert, és rákötötte az akksira a ventillátort, mi felfújtuk a kereket. Lehűlés után eljött végre az én időm. Venti megy, mostmár biztosan nem fog forrni, gyerünk. A balra húzás tényleg megszűnt, egy kicsit kóválygott ugyan az autó az úton, de ez a "százhetvenért még belefér" típusú kóválygás volt. A kormány kicsit nehezen járt, viszont a váltó hibátlanul tette a dolgát, és a motor is mélyről húzott, mint a vízhordólány. 8 szelep rulez, nem is rossz ez az autó, 150-ért még talán belefér. Tesco parkolóba kanyarodás, újabb gőzfelhő. Hát őt sem vettük meg...

Egy csomó idegesítő apróságot még le sem írtam, például azt, hogy az első Fordos mennyire segghülyének nézett minket, vagy hogy a Nexián 4 különböző kerék volt. Ezek alap dolgok. Ami viszont ijesztő, és egyben elkeserítő, hogy ezeken az autókon mind volt érvényes vizsga, sőt, legtöbbjüket friss műszakival hirdették. Nem merek belegondolni, hogy milyen autók járnak minden nap az utakon...

Gellért még mindig nem talált autót, erősen gondolkodik rajta, hogy megtartja a Bogarat, az legalább gurul. Én pedig újra rájöttem, hogy inkább maradok a lenézett, leköpött 120-as Skodámnál, ami elindul, megáll, kanyarodik, és csak ott van rajta lyuk, ahol azt a gyárban megálmodták... Ja, és mindezt 3x jobban csinálja, mint a megnézett fostengerek bármelyike. Kázmér, én így szeretlek.

Híres-e vagy?

Amikor ZH-ra készül az ember, hajlamos bármit, de tényleg bármit megcsinálni, ami nem a tanulással kapcsolatos, és hirtelen rádöbben, mennyi ideje van még mindenre, amit az elmúlt hetekben elmulasztott. Ezen mulasztásaim közé tartozott BiGBeni holnapjának csekkolása is, amit most hirtelen felindulásból megtettem. És mit látok a jobb oldali banneren? Vagyis inkább kit?


A helyes megfejtőnek fel tudok ajánlani egy helyes megfejtésért járó "helyes megfejtés" feliratot.

(Update: nálatok látszik a kép?...)

Őszinteségi roham

Megtört a jég, megtört éntazis, amire már évszázadok óta vár az emberiség: lezajlott az első hivatalos gödöllői Skoda találkozó. Pusi már leírta az élményeit résztvevői szemszögből, de annyira profin alkalmazta a Maybenyelv 2.0-t (nem, nem olyan, mint a macskanyelv), hogy innentől kezdve már nincs értelme semmiféle szóviccel és egyéb galád tettekkel büntetnem az olvasóközönséget. Egyébként amikor egy focimeccsen könyveket osztogatnak, abból lesz az olvasóközönség. Tehát akkor megpróbálom valahogy rendezői szemszögből is leírni a vasárnapot, viszonylag élvezetes formában.


Először is köszönjük szépen mindenkinek, aki eljött, hogy jelenlétével emelte a rendezvény színvonalát. Másodszor pedig vissza kell fognom magam, hogy ne köszöngessek végig mindenkinek mindent, mert ezt már megtettem máshol, pedig nagy a kísértés. De azért köszi. Szóval a lényeg...

Amikor Kese barátommal megálmodtuk ezt az egész találkozósdit, úgy gondoltuk, hogy jó esetben lesz 8-10 autó, nagyon jó esetben nem fog szakadni az eső, még jobb esetben a georallyn is lesz pár induló. Ugyebár egy rendezvény sikere nem csak a rendezésen múlik, sokkal inkább az egyéb körülményeken, amiket alább részletezek is:

Szép idő: Nem tudom, hogy sikerült így kifogni, de tény, hogy az év eddigi legszebb napján gyűltünk össze a Tesco parkolóban. Amikor fél év után végre süt a nap, alapban jobb kedvük van az embereknek, aktívabbak, élvezik a napfényt, az UV sugárzást, a bőrrák kezdeti jeleit.


Résztvevők: Rajtuk múlik a hangulat nagy része, vagyis Rajtatok, akik eljöttetek. Nagyon aktívak és pozitívak voltatok, innentől kezdve már nehéz lett volna elrontani. Ezen kívül általános szabály, hogy minél több jókedvű ember van egy rendezvényen, annál jobb a hangulat. A várt 8-10 autó helyett befutottatok harmincvalahány kocsival (és egy robogónak álcázott harci ütvefúróval), az offos személygépjárműveket nem számolva. Ez még hagyján, de a georallyn is 12 autó indult, ami figyelembe véve, hogy egy autóban minimum 2-en, de sok esetben 3-an, sőt, 4-en ültetek, ez azt jelenti, hogy körülbelül 30 embert sikerült megmozgatnunk. Schobert Norbi sem csinálhatná jobban. Ez azért óriási szó (SZÓ), mert emlékeim szerint a nemzetközi találkozón sem vettek részt sokkal többen a georallyn, pedig ott sokszor ennyi ember tette tiszteletét.


Körülmények: félelmünk, miszerint a rendőrbácsik cigánypecsenyét fognak sütni az átalakítási engedély nélküli, levett rendszámos, felgyújtott autók lángjánál, alaptalannak bizonyult. Békén hagytak mindenkit, teljesen normálisak voltak. Ezen kívül még a forgalom sem volt veszélyes, pedig Gödöllőn bármikor képes dugót okozni egy eltévedt oposszum, vagy ágyúgolyó. Nem jött oda kötekedni senki, mindenki kulturáltan szórakozott, nem voltak összetűzések, balhék, meg úgy általában semmi, ami beárnyékolhatta volna a találkozó hangulatát.


Személyes kedvencem, taxis dizájnnal még nagyobbat ütött - de ezzel Pusi már megelőzött...

Szóval nagy szerencsénk volt mindennel, ezért a szervezésre nagy szerényen 10/8 pontot adok magunknak (voltak azért apróbb hibák), minden más 10/10-esre sikerült, leszámítva az ajándékozást. Hát gyerekek, komolyan... A kötélhúzásra és a puzzle-ra idő alapján maximum 12-12 pontot lehetett kapni, az összidőre szintén 12-t. A KRESZ teszt 10 pontos volt, Zsolti autójáról a plusz kérdések 3 pontot értek összesen, ezen kívül az itinerhez mellékelt lap hibátlan kitöltése 30+3 pontot ért. Áááá, biztos nem lesz holtverseny, ki van zárva, ugyanmár, dehogy. Persze, hogy az összesítés végén 6 csapat állt a dobogó első 3 fokán... Erre nem számítottunk, úgyhogy a 3. helyezetteknek sajnos nem jutott ajándék, nem tudtunk mit csinálni, tényleg sajnáljuk. Jövőre egy fél Ifányi cuccal készülünk, ha találunk szponzort, ígérjük.



"Kussmá, megyek!" - Pusi ezt is elhalászta előlem...

Ezt leszámítva ennyire boldogan nagyon régen értem már haza. Jó volt látni, ahogy gyülekeztek, egyre többen vagytok, jó volt látni a nevető arcokat, az eltorzult fejeket az itiner láttán, a lelkesedést, a barátokat. Örülök, hogy több embernek is ez volt az első találkozója, és azt mondták, mindenképpen el fognak menni a többire is. Örülök, hogy a régebbi arcoknak is tudtunk újat mutatni, és nagyon jól esett, hogy ennyire pozitívan álltatok hozzá az egészhez. Jövőre, ha van kedvetek, ugyanitt (ez még nem biztos), ugyanekkor (ez sem)!

További képek itt és itt.

Első gödöllői Skoda találkozó


Tudom-tudom, ígértem Kázmérról egy írást (holnapra, de melyik holnapra?...), de már megint csúszásban vagyok, bár most már végre elárulhatom, hogy miért. Na jó, inkább csak erre fogom. Szóval a lényeg, hogy Kese barátommal 2010. április 24-én 14 órai kezdettel irrrrrtózatos vehemenciával nekiesünk az első gödöllői Skoda találkozónak, ami már elég régen dédelgetett álmunk volt. A gyülekező helyszíne a Tesco parkoló, onnan indítjuk majd a georallyt és az egyéb finomságokat. Az ajándékok biztosításáért köszönetet szeretnénk mondani a Patócs Autóháznak, a matricákért Imikének, a meglepetés tesztért Gabinak, valamint a holnapi várható segítségéért Zsoltikának. Ezen kívül köszönöm Kesének a szervezésben nyújtott segítséget és támogatást, de ez a szöveg kezd egyre inkább olyan lenni, mintha már múlt idő lenne az egész, pedig még csak holnap kezdődik. Gyertek minél többen, szeretettel várunk minden érdeklődőt!

A váltómaffia

Az a nagy igazság, hogy el vagyok maradva, mint a borravaló, de próbálom behozni a lemaradást két villámposzttal, ami aztán lehet, hogy kanalamposzt lesz végül.
Ahogy az előző bejegyzésben is említettem, Kese barátom váltója elindult az örök vadászmezők felé vezető kikövezett, harmadrangú főútvonalon, de a fehér ló jó Skoda lévén vérfürdőt rendezve még hazahozott minket Kukucsról. A fokozatmentes automata már nem menő, nyelvújításunk gyümölcseként behoztuk a köztudatba a fokozatmentes manuális váltó fogalmát. Egyértelmű volt tehát, hogy szerezni kell valahonnan egy normális váltót, as soon as possible.
A következő hétfőn Kese be is dübörgött a házunk mögé, elindultunk a váltókerítő expedícióra, melynek első állomása a gödöllői anyaméh volt, ahol már sok kincset találtunk a közelmúltban. A barna 120-as még bent ácsorgott, dögkeselyűk keringtek a feje fölött, néha le-lecsapva, és kitépve pár vasoxidot a szívéből. A méhtelep vezetője pont kint állt az udvaron, gyorsan felvázoltuk neki a helyzetet, miszerint nekünk jó lenne egy váltó, neki meg jól jönne egy kis pénz, mire a következő párbeszéd zajlott le a felkelő Nap sugarai által bevilágított rozsdakupacok árnyékában:

- A váltót már eladtuk.
- Naneeeee. Mennyiért?
- 8000 forintért.
- AZT A SZART????
- Igen, miért, sok?
- LOÁL, na neeee, hátezkész, kösziviszlát.

Kevésbé képben lévő (tehát keret által nem határolt) olvasóink számára egy kis felvilágosítás: Jó állapotú 5 sebességes váltóért szoktak olyan 15000-et kérni, ismeretlen állapotú max. egy 10-es, a jó állapotú 4-es váltó jelenlegi piaci értéke olyan 4000 ft körül van, a szaré meg pont annyi, tehát ha az ember odakakkant valahová, már ki is van fizetve. Mindez sok esetben rudazattal együtt. Ehhez képest a 8000 forint polgári perre adhat okot, a vád: rablás, és naiv csóró Skodás személy elleni lelki erőszak megalapozott gyanúja.

Oké, ez nem jött össze, folytattuk utunkat Kerepes felé, ott is van egy szép nagy bontó, informátoraink szerint nem rég még állt bent 2 db 120-as is. A bontós forma készségesen bevezetett minket. Az egyiket már elvitték, de itt van még a másik, nézzétek, mennyire jó állapotú... Előttünk állt minden Skodás rémálma, a 870 kilónyi instant trágya. Kulissza alapján 4-es váltó, de a kulissza is lóg, mint részeg punk az iskolából, meg úgy általában az egész autó gatya. Párbeszéd:

- Akkor kéne a váltó belőle. Mennyi?
- 12000.
- 5 sebességes?
- Nem, 4.
- Nyeeeeeeeehehehehehehe bruhahahahaha, naneeeeeeee, báázzeg, fuuhhhhh.
- Kevesebbért neki sem állok a kiszedésnek.
- Kivesszük mi mindjárt. Akkor mennyi?

Hatásszünet, vártunk valami 8000 ft körüli összeget, amennyiért úgysem visszük el, de legalább jót röhögünk rajta.

- Akkor is 12000. De most vigyétek, mert hamarosan viszem az autót bezúzatni.
- Hát akkor sajnos ez a kalap szar ez a szép kis váltó is 8 napon túl gyógyuló sérüléseket fog szenvedni...

ilyen egy válltó


Egy fillért nem engedett. Viszont volt az autón egy viszonylag tűrhető állapotú első lökhárító, ami Kese barátomnak igen jól jönne, amióta elé ugrottak az oszlopok. Piaci értéke nagyjából a "vidd el ingyen" és a "hozz egy doboz cigit" között található skodaklubos körökben.

- A lökös mennyi?
- 2000.
- Mennnyiiiii? Dehát ezért még vasáron sem kap 200 forintot sem, ennyiért a kutya nem fogja elvinni. A macska sem. A pávián meg konkrétan hülyének nézi majd. Adunk érte egy ezrest.
- Nem.
- Akkor itt rohad meg. Kösziviszlát.

A kocsiba beülve röhögőgörcsünket pár pillanatra felváltotta a Kese rves sírás, ugyanis szépen lassan megértettük, miért adják le még a gyönyörű állapotú 120-asokat is bontóba. Ilyen árak mellett tényleg nem olcsóbb fenntartani, mint egy újabb autót. Meg azért erő is kell a fenntartásához, nem is kicsi. Ki tud egyáltalán felemelni egy 120-ast? Chuck Norris, kérem tegye le a kezét. NE, ne tőből! Az már megint egy másik dolog, hogy mi járhat annak a bontósnak a fejében, aki abban bízik, hogy másnap úgyis bejön valami baromállat, és pont 120-as első lökös kell neki indokolatlan hirtelenséggel, 2000 forintért. Ennek az esélye úgy 0 és -1 között van, de lelke rajta, pedig kereshetett volna egy ezrest anélkül, hogy a kisujját mozdította volna. Igazából nem kívánok neki semmi rosszat, de na...

Következő állomás a csömöri Ósün mögött lévő, Skoda bontó néven elhíresült aranybánya volt, ahol biztosan tudtuk, hogy lesz váltó, csak azt nem, hogy mennyiért.

A csömöri ÓSÜN!

A bejárat mellett szép sorjában (sorja = Kovácsoláskor, stb.: a megmunkált anyag szélének az alakítás során kitüremlő része) álltak a szebbnél szebb állapotú gépjárművek, amelyek szemmel láthatóan szebbnél szebb állapotúak voltak. Nem gondoltad volna a mondat elején, hogy ez lesz a vége, ugye? Na mindegy, lényeg, hogy volt ott egy egész patika állapotú Felicia is, 300-ért, friss vizsgával, zöldkártyával, majom fején áthidaló duplazáras ágyneműreszelékkel. Egy pillanatra meginogtam, mert ennyiért tényleg nem rossz, mászkálósnak simán elfogadnám. A vásárlástól már csak 296.000 ft választott el. 4000 forintra pofátlanság lett volna lealkudni?

Amíg nézegettem a Felit, kijött a bontós arc is, vázoltuk neki a problémát, miszerint kéne váltó, de izibe, jajdesürgős, mennyiazannyi. Mire kinyögte, hogy tízezer, Kesének megcsörrent a telefonja. Buboka alias Kocclacc volt a vonal másik végén, akinek nagyonnagyonszépenköszönjük, hogy felajánlott egy váltót teljesen ingyen és bérmálva, izé, bérmentve. Elmentette a bért, bizony. Elment, ette a bért. Mivel a váltógondunk megoldódott, volt időnk kicsit körbenézni, és beszélgetni a bontó tulajával. Bár tipikus bontós forma, de látszik rajta, hogy szereti a Skodákat, és eléggé képben van, hogy mi az érték, és mi nem. Volt bent legalább 3-4 versenyautó alapnak való kaszni, szinte rozsdamentesen, elég baráti áron. Máshol ezeket már rég szétvágták volna körömvágó ollóval.

köröm Vágó, ól lóval.

Hazafelé Kese már nem nagyon bírt magával, hiába mondtam neki, hogy nincs sok kedvem gyalogolni (deja vu?), nem halotthoz illő vehemenciával bánt a váltóval. Gödöllőn a második lámpánál nem akarta bevenni az egyest. A mozdulatból már láttam, hogy baj lesz... Bicepszegyes, nagygáz, kuplungfeldob, rátátátátátátátátátácsscscsscscscscscggzgzzzzzzzzzzzzzz. Szerencsére éppen annyira gurult még az autó, hogy csak egy kisebbfajta hegyre kelljen feltolnunk a forgalom elől. Cigiszünet, elmélyülten magunk elé bambulás, majd megérkezett a segítség. Közben LR-edt az eső is, szinte láttam a könnycseppeket szegény autó szemében... Elvontatták.


Másnap reggel elindultunk a Fastrával Bubokához, majd fél óra múlva már robogtunk is hazafelé a friss, ropogós (de remélhetőleg nem recsegős) váltóval felszerelkezve. Kese nagyanyjáék udvarán a következő kép fogadott:

Kese szépen előkészítette a terepet, kipakoltuk az új váltót, aztán megszemléltük az előző tányérkerék maradványait.


Ezen a jó kis telefonos képen nem sok minden látszik, a fogak például szinte egyáltalán nem, ám ennek oka nem csak a képminőségben keresendő, sokkal inkább a fogak számának ijesztő mértékű csökkenésében.

Az új bundás kenyeret, ami váltónak volt álcázva, 10 perc alatt a helyére tuszmákoltuk, újabb 40 perc elteltével már a féltengelyek és a lengőtokok is ott voltak, ahová az Isten is teremtette őket. Gyors ebéd után úgy éreztük, semmi nem gátolhat minket a motor berakásában. Fél óra szenvedés, rugdosás, sérvkapás után még mindig a földről bámult minket az a rohadt alutömb, sehogyan sem akart rácsusszanni a váltóra, aztán megvilágosodtunk: Az autó '89-es, tehát már 10-es furatok voltak a gyári váltóban, ami problémamentesen házasítható volt a Felicia motorral. Az új váltó viszont ismeretlen eredetű, valószínűleg régebbi, 8-as furatokkal. Kese már vette is elő a gyilkos szerszámot, ami a Szellemirtók c. filmből lehet ismerős többeknek.


Kisebb fúró nem volt, na. A tűzereje viszont elég meggyőző volt a cuccnak, 2 perc múlva már készen is álltak a feltágított lyukak (rossz, aki rosszra gondol). Az akció olyan jól sikerült, hogy a motort a kert másik végéből szinte rádobtuk a váltóra. Két pörgőrúgás, és minden a helyén. Nekem idő közben el kellett jönnöm, de azért még volt időm megcsodálni Kese fantasztikus, abszolút méretpontos csavarját, amin csak három kilométert kellett tekerni az anyát, hogy már majdnem a feléig elérjen.


Távozásomkor Kese még azon törte a fejét, hogy hogyan fogja megoldani a négyes és az ötös váltó rudazata közötti hosszbéli különbséget, de amikor este befutott a működő autóval, újra bizonyítást nyert az elmélet, miszerint a laposvas mindenre jó.


Kívánok a váltónak jó egészséget, és sok szerencsét! Holnap ha lesz időm, írok pár sort Kázmérról is, most végre van mit.

Ítéletnap

Location: Kakucsring
Date: 2010. 03. 21.
Time: 09:00 Zulu
Description: Autocross - Rallyecross és Drift Gála
Mission: Keep the Skodas alive
Mission failed.
Contraction: Hmmm...


Kese barátom már régen rágta a fülem, hogy másszunk le erre a Kukucsi balhéra, mert annyira hiányzik már neki a versenyzés, mint szódás a lovát. Legyen, egye fene, lemegyek vele, de meredek lesz, ezt megneszeltem. Kese lelkesen vezetne, kell ez nekem?

Vasárnap 7 körül már itt is volt, elkezdtük az orientálódást Pusi lakhelye felé. Út közben még megjegyeztem neki, hogy a váltó eléggé halálán van, még az sem kizárt, hogy a benne lötyögő fél liter olaj - szerintem az sem olaj, hanem a váltó vére - talán nem biztosít elegendő kenést, de jóvanaz, bírjaaz, nemleszbajaannak. Oké.

Pusit út közben hívogattam, nagyon nem akarta felvenni a telefont. Megérkezvén, egészségkárosító füstpálcánkat eldurrantván arra az elhatározásra jutottunk, hogy felmegyünk, és ha még alszik, agyonverjük. Közben Zsoltika is befutott, ő lent maradt vigyázni a két foltos Skodára, mi pedig elindultunk a lépcsőház irányába ajtót rugdosni. Nem használt. Egy rozmárt ráültettünk a csengőre, vertük az ablakokat, csörgettük a telefont, semmi. Atomtámadás ellen nem véd. Amikor már a fél lakótelep kijött volt a csatazajra, jobbnak láttuk hagyni a dolgot. A ház előtt még azért sikerült végigtrampolnom egy aknamezőn, hogy rohadna meg, aki odaszaratja a kutyáját a lábam alá...

Elindultunk hát Kakucsra. Az utazás problémamentesen zajlott, leszámítva a négyszámjegyű főútnak nevezett szántóföldön történő átkelést, valahol Ökoszentgerzson környékén. Láttunk néhány Skoda alkatrészt is az árokban legelni, már akkor gyanússá vált, hogy ez nem a mi napunk lesz.


Megérkeztünk, Kese benevezett, közben spanolás a többiekkel, konstatáltuk, hogy Kika is kihozta Beját, aki jelen esetben nem egy hölgy, hanem egy Skoda 105 típusú versenyszemélygépjármű, de ha esetleg mégis nőnemű lenne, akkor is a mocskos ribanc jelző illene rá leginkább. Bejában már akkor el volt fogyva a harmadik fokozat. Hm...

Közben Büki Tomi nyúzta a piros gyönyörűséget az aszfaltcsíkon, majd negyedik fokozat nélkül kullogott le a pályáról. Hmm...


Kesének már égett a valaga, menni kellett. Első körben én ültem be a jobbegybe. A parkolóban végiggurulván kiderült, kik az igazi barátok, sokan néztek rám "hiányozni fogsz" arccal, ez nagyon jól esett, komolyan. Pályára fel, toljuk neki. Kese tolta. Halálfélelmem nem volt, mert az ő véleményével ellentétben tökéletesen kiszámítható az autó mozgása, de azért néha felszisszentem a rohamsisak alatt. Na nem a durva kanyarok miatt, azt nagyon jól érezte, sokkal inkább a váltások miatt. Tudjátok, milyen hangja van a Skoda váltónak, amikor 100 fölötti sebességnél, fék nélkül visszavágják 2-be? És ugyanezt, olaj nélkül? Én már tudom. Alienek párzási időszakában lehet hasonló hangokat hallani, az a tipikus nyüszítő-kerregő, csattogó, szóval na, mindenki hallott már alient párzás közben, remélem.

A pályáról legurulván megemlítettem neki, hogy elég messze vagyunk Gödöllőtől, és bár mindenkinek jót tesz a testmozgás, mégsem szeretnék annyira sétálni, remélem megérti. Szóval ha lehet, maradjon már egyben az a váltó, meg talán még a motor is, ha van rá egy mód. "Haggyámáafasságaiddal".

Na, akkor nézzük kicsit a vörsenyt is. Skodálatos Dani a pályán, a kilinccsel előre történő közlekedés rejtelmeibe vezette be éppen a bámészkodókat. A hátsó célegyenes utáni bal4-ben nagy csattanás, motorfelbőgés, majd pályáról lecsattogás következett. Hmmm... Féltengely - gondolta Stirlitz. Fékdob - gondolta a féltengely. Dani feltalálta a spinneres fékdobot.


Remélem, azért nem lesz belőle divat, mindenesetre elég egyedi hibával állunk szemben, az emberek nagy része csak nézett wtf fejjel.

Dani után Kese nem bírt magával, Zsoltit beültette a jobbegybe, majd elindultak a pályára. Nem sokkal később jöttek is lefelé, grzmgrzmgrzmgrzm effektekkel megtámogatva. Sírásra görbült a szám, sírósra görbült a váltó is. Kese jól megfogalmazta, hogy miért történt mindez. Azért, mert nekem mindig igazam van. Hmmmm...

Innentől felgyorsultak az események, szóval előre is elnézést kérek, ha az időrendiség nem lesz teljesen valós, de annyira gyorsan történt minden, mint szódás a lovát.

Kika Bejája gyönyörűen szólt, amíg ment, aztán leesett valami, ami nem az állunk volt. Olajbetöltő sapka a becsületes neve, rendeltetése pedig az olaj kifröcsögésének meggátolása lenne. Mivel a gyár által megálmodott pozícióját elveszítette, ezért az olaj szabad utat kapott a külvilág felé, ezzel a lehetőségével élt is. Hmmmmm....


Crix a célegyenesre ráfordító kanyarban kicsit besokallt, majd hirtelen megtapadt az autó segge, és lepuszilta a Rapid jobb elejével a gumifalat. Hmmmmmm... Nagyobb volt az ijedtség, mint a valódi baj (bár a közönségből elhangzott egy mondat: a motor vajon megúszta? Epic fail...), jobb első sárvédő, köténylemez, indexbura, ilyen apróságok lesznek majd cserések. Ez a kép még az eksön előtt készült, most legalább szimmetrikus lesz az autó színezése.


Kesével és Zsoltival gyorsan lakatoltunk egyet, szebb lett, mint új Corában.

2 körül elkezdődött az éles viadukt viadal as known as üldözéses körverseny. Kika a rajtnál, nagygáz, nincsgáz, gázvan... Gázbowden meg valahol máshol. Hmmmmmm. Itt már kezdtem unni a hümmögést. Patonai Laciék autója is kezdett érdekes hangokat hallatni, és egyre kevésbé forgott, majd az egyik gyorskörön megállt. Hmmmmmmm. Lelövöm a poént, újra beindult, és végig tudták csinálni a versenyt, bár ha emlékeim nem csalnak, később még egy defekt is megkönnyítette a napjukat.


Ezek után Kika újra meghajszolta kicsit Beját, de sajnos ezúttal is túl olajozottan ment minden. Főleg a motor kapott jelentős külső kenést, amikor eldurrant az olajhűtő. Tominak szétszakadt az egyik hátsó gumija, biztos könnyű lesz találni 175/50R13 méretben hasonló mintázatút. Már csak Asztiban és Crixben bíztunk, de Crix is megadta az autónak a kegyelemdöfést, amikor elrajtolt... volna, ha nem szakadt volna darabokra a difi. HÜMMMMM!!!

Aszti legjobb tudomásom szerint problémamentesen abszolválta a napot, de ha tévednék esetleg, akkor majd szól.


Maga a rendezvény egyébként jó lett volna, ha nem hullanak darabokra a Skodák körülöttünk. Hazafelé stabil 40-50, ötödik nem volt, harmadik is csak érdekes hanghatások kíséretében. Út közben rájöttünk, hogy Kese autója nem huzatos, csak átfúj rajta az ŰRSZÉL. Aki érti, érti, aki nem, az meg ne nézzen több Maunika sót. Folyt. köv. hamarosan, mert közben megejtettünk egy váltókerítő expedíciót is Kese barátommal, ahol váltó ugyan nem került, de legalább a maradék is megadta magát, mint szódás a lovát.

A képek kopirájtosak by Perko.

Az anyaméh csodálatos világa, avagy hogyan gányoljunk mesterfokon?

Nem kell megijedni, nem tartunk biológia órát, csak Kese barátom csütörtök délután kapott egy fülest (nem olyat - meg nem is olyat), hogy az egyik közeli méh telepre behoztak egy jajdenagyonpatika, ennilehetróla, úristenmennyirezsír 120-ast. Persze ezt a szöveget már ismerjük elég jól, de bíztunk benne, hogy még használhatóak lesznek rajta a sárvédők, a köténylemez, illetve a csomagtértető, amely karosszériaelemek Kese személygépjárművén a vezetési stílusának eddig kiaknázatlan területeiről történő tapasztalatgyűjtés során nonfiguratív formát öltöttek. Magyarul kicsit megroggyant a gép orra.

Pénteken reggel hatalmas lelkesedéssel vágtunk neki a méhecskébe vezető útnak. Az autó messziről tényleg nagyon patent volt, még közelről is pár másodpercig. Aztán jött a feketelaci feketeleves. Az ülések gyönyörűek, legalábbis a rajtuk lévő 3 réteg huzat tényleg nem volt szar, csak az alatta lévő ülésnek nevezett leprás sámlik kiáltottak gyufáért. A tetőkárpit gyönyörű bagósárga színben pompázott, amelynek okát hamar meg is találtuk a hamutartóban.


Már lassan 7 éve dohányzom, mégis majdnem nikotinmérgezést kaptam a kocsiban, nyitott ajtókkal. Na ez a kemény, nem a faláb. Konkrétan rá lehetett könyökölni a szagra. Éles szemű olvasóink észrevehetik a képen, hogy ott figyel egy ablaktörlő intervallumkapcsoló (meg egy nem rendeltetésszerűen felhelyezett fűtéscső) is, rá még később visszatérünk.

Az autó egyébként garázsban tartott női tulajdonostól származik, az ilyen dolgok azonban soha nem múlnak el nyomtalanul. Hopp, egy törött lökhárító, egy meghúzás itt, még egy ott, jé, ennek nincs teteje, stb. Egészen biztosan törve volt, mert csak a bal első és a jobb oldalsó indexbura új, de jajdeszépencsillog, vegyükcsakle.


Na mi a furcsa a képen? Hány csavar fogja a burát? Egy sem. Akkor mi fogja? Sziloplaszt. Ipari mennyiségben. Próbáltuk gyengéden levenni, nem ment. Szar érzés egy ilyen szép burát törötten látni, ráadásul eredeti Made in Czechoslovakia cucc volt... Nade nézzük akkor az oldalindexet. Könnyedén lejött, ez is szép, a tömítés is új, de valami ezen is furcsa.


Bár a képen nem látszik rendesen, de azért a fehér folt árulkodó. Igen, ez gyárilag fehér bura volt, amit átfújtak sárgára. Taps. Azért elhoztuk, jó lesz még tartaléknak.

A jobb oldali tükör is menthető volt (a balos sajnos törött, pedig egyformák voltak), nehezítésként Liaz hengerfejcsavarokkal volt felfogatva. Ezt is elhoztuk.

Kázmérban már régóta szar a bajuszkapcsolóban lévő farkasfog, ebben viszont hibátlan volt, úgyhogy elkezdtem a kormánymű borításának szétbombázását a bajuszkapcsolóhoz való akadálymentes hozzáférés megteremtése érdekében. Destruktivitásom gyümölcseként hamar lekerült a kormánypárna, ami alatt újabb meglepetés várt.


Nekem valamiért úgy rémlik, a csehek nem így hegesztették fel a kormányt. Na nem baj, könnyeimmel küszködve tovább ástam a bajuszkapcsoló felé, hamar le is került a kormányoszlopról, csak néhány ismeretlen funkciójú kábel nem engedte a további eltávolítást. Az egyik a már fent említett intervallumkapcsoló kábelezése volt, beszarásmód bekötve.


Balról jobbra haladva: menetes szár, kis anya, nagy alátét, nagy anya, biztosíték, sarura másik kábel ráforrasztva, harmadik kábel rátekerve. Bravo.

Amíg én a beltérrel küszködtem, Kese bontotta az autó elejét. Vagyis bontotta volna, ha a magát lakatosnak képzelő brontoszaurusz hülyeségéhez nem párosult volna ennyi lelkesedés. Erős a gyanúnk, hogy a sárvédőcseréhez nem vette le az úriember a lökhárítót, erre utaló jel a lökös természetellenes csavarodása, valamint a tartókonzolba beleszakadó összes csavar feltűnő jelenléte volt. Mondtam Kesének, hogy tépje le a lökösről a műanyagot, utána már könnyebb lesz hozzáférni a vashoz, hátha lejön valahogy. A műanyag lepattintásához viszont előbb le kellett volna műteni a rendszámkeretet, ami újabb problémákat vetett fel.


A rendszámot ugyanis felszögelték a keretre, ahogy a mellékelt ábrán is látható. Ilyen fejhez persze nem 30-as szár tartozik, úgyhogy nagyjából a tűzfalig be volt verve a szög. Kese viszont erős, fél óra múlva már lent figyelt a lökös a földön. Nem mondta el, hogy csinálta, bár a rombolást elnézve nem is akarom annyira tudni.

A sárvédők levételéhez az ajtókat is le kellett varázsolni, itt könnyű dolgunk volt, ugyanis 2 csavar fogta az jobb első ajtót, azok is jól körberohadva. Könnyítés rulz. Közben elkezdett róla potyogni a gitt, meg egyébként is gyanús volt, hogy jó 5 kilóval könnyebb, mint a bal első. Biztosan szétrágta egy antilop. Nem baj, nem a miénk.

A motor egyébként a méhész szerint kiváló állapotú volt, ezt kevésbé annyira támasztotta alá az olajbetöltő sapkán lévő "2 hete 40 fokos lázzal fekszik a gyerek otthon" állagú, 3 centi vastag takonyréteg, amit anno a gyárban még külön olajnak és víznek képzeltek el. Nem volt hengerfejes, dehogy. A fékszervó csöve elég egyedi módon megtoldalékolva lógott a kocsi alatt/mellett/fölött, a fékhatás bizonyára kielégítő volt így is a hölgy számára. A motorháztető támasztója elhajolva, aki lecsukta, bizonyára erősebb volt, mint okosabb, az első lámpák viszont makulátlan (ellentéte a makulás - a Téli berekben is volt egy Makula bácsi, ha jól tévedek) állapotban kémlelték a történéseket, 500 forintos darabáron vétek (nem Vtec) lett volna otthagyni őket.


Kimentettünk még egy szivargyújtót, egy kéziféket és egy tökéletes váltókulisszát - Kikának végre vissza tudom adni a másfél éve (egy hétre) kölcsönkért kilós kulisszáját - , valami VW-féle automata övek voltak a kocsiban, azok is a kezünkben maradtak, meg még kismillió apróság. Kese elhozta a jobb első sárvédőt, a köténylemezt, a hűtőt, a csomagtérfedelet. Mindezért a felhasználható alkatrészmennyiségért a pofátlanság határát súroló 9000 forintot csengettünk ki hirtelen felindulásból. Úgy érzem, megéri néha megbolygatni a méhkirálynőt.

Bréking nyúz: új fejléc van, a régit már untam. Várom a feedbackeket, mennyire jön be Nektek, vagy éppen megy ki.